Dr. Alena Bermes
Etage/Raum: 02.17
Lebenslauf
Frau Dr. Alena Bermes absolvierte von 2010 bis 2013 ihr Bachelorstudium in General Management an der EBS Universität für Wirtschaft und Recht und Université Paris Dauphine mit einer Aufnahme in das eXebs Fellowship Stipendium und arbeitete als studentische Hilfskraft am Lehrstuhl für Strategisches Marketing von Prof. Dr. Mattmüller. Von 2013 bis 2016 absolvierte Frau Dr. Bermes ihr Masterstudium in Betriebswirtschaftslehre mit Major Marketing und Minor Management an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster. Frau Dr. Bermes war Teil des „Circle of Excellence in Marketing“ und arbeitete als studentische Hilfskraft am Institut für Marketing von Prof. Dr. Krafft. Anschließend folgte eine mehrjährige Berufstätigkeit als Strategieberaterin bei EY-Parthenon (ehemals OC&C Strategy Consultants) mit nationalen und internationalen Projekteinsätzen in den Branchen Retail, TMT, Bau und Private Equity. Von Oktober 2018 bis Februar 2022 war Frau Dr. Bermes als wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl beschäftigt. Im März 2022 erlangte sie die Doktorwürde (Dr. rer. pol.) mit ihrer Dissertationsschrift „Consumer Resilience – Selected Essays on Technostress“. Seither ist Frau Dr. Bermes wieder in der Unternehmenspraxis tätig. Zudem ist sie Lehrbeauftragte am Fachbereich Wirtschaftswissenschaften der Hochschule Düsseldorf für „Empirische Forschungsmethoden“ und am Lehrstuhl für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Marketing an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf für „Business-to-Business Marketing“.
Publikationen
Marx, T., Bermes, A. (2023): Why Don’t You Leave? Investigating the Role of a Consumer’s Inertia Mindset When Confronted With Service Failure, in: European Advances in Consumer Research, Vol. 10.
Bermes, A., Zimmermann-Janssen, V. E. M (2022): Lust und Frust des Social-Media-Konsums: Über Verbraucherresilienz und deren Bedeutung für das „Social Dilemma“, in: Bala, C., Schuldzinski, W. (Hrsg.): Jahrbuch Konsum & Verbraucherwissenschaften. 2. Jahrgang 2022: Konsumlust und Konsumfrust. Psychologische, soziologische und ethische Aspekte des Konsums. Düsseldorf: Verbraucherzentrale.
Marx, T., Bermes, A. (2022): Should I Stay or Should I Go? Understanding How Inertia Decreases Consumers’ Intention to Switch Video Streaming Services, in: Advances in Consumer Research, Vol. 50.
Bermes, A., Hartmann, M., Noffke, C., Kenning, P. (2021): Exploring Consumers’ Discontinuous Self-Disclosure from a Transactional Stress Perspective – The Case of Social Networking Sites, in: Advances in Consumer Research, Vol. 49.
Hartmann, M., Bermes, A., Kenning, P. (2021): A Look on the Bright Side: Understanding How Consumer Anonymity Fosters Trust and Satisfaction in Privacy-Enhancing Technologies, in: Advances in Consumer Research, Vol. 49.
Bermes, A., Hubert, M., Eberhardt, T. (2021): Bounce Back and Don't Let Go: The Mitigating Effect of Users’ SNS Resilience on SNS Exhaustion and Discontinuous Usage Intention, in: Proceedings of the 29th European Conference on Information Systems (ECIS).
Bermes, A. (2021): Information overload and fake news sharing: A transactional stress perspective exploring the mitigating role of consumers’ resilience during COVID-19, in: Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 102555.
Bermes, A., Gromek, C.-L. (2021): Don’t Want It Anymore? Resilience as a Shield Against Social Media-Induced Overloads, in: Ahlemann F., Schütte R., Stieglitz S. (Hrsg.): Innovation Through Information Systems. Volume II: A Collection of Latest Research on Technology Issues. S. 451-458. Cham: Springer.
Bermes, A. (2021): Cure or Curse? Exploring the Dark Side of Social Media Amidst the COVID-19 Pandemic (and Beyond) and How Consumer's Resilience Can Mitigate Its Effects, in: Proceedings of the 2021 AMA Winter Academic Conference.
Bermes, A., Maleev, N., Kenning, P. (2020): Stop It! Consumer Resilience as a Buffer Against Psychological Conflicts in the Digital Age, in: Advances in Consumer Research, Vol. 48.
Bermes, A., Hartmann, M., Kenning, P. (2020): Feeling Pressured to Disclose Personal Information? Understanding The Role of Social Pressure on Consumers’ Information Disclosure Intention, in: Advances in Consumer Research, Vol. 48.
Bermes, A. (2020): Stop It! Consumer Resilience as a Buffer Against Daily Stressors Accompanying COVID-19, in: Proceedings of the 23rd International Conference on Multidisciplinary Studies: “Resilience for Survival”.
Bermes, A., Hartmann, M., Danckwerts, S. (2020): Crossing The Line Between Cool and Creepy – Non-Linearity of Personalization in Online Retailing, in: Proceedings of the EMAC Conference 2020.
Präsentationen
Marx, T., Bermes, A. (2023): Why Don’t You Leave? Investigating the Role of a Consumer’s Inertia Mindset When Confronted With Service Failure, European Conference of the Association for Consumer Research 2023, 6-8 July, Amsterdam.
Marx, T., Bermes, A. (2022): Should I Stay or Should I Go? Understanding How Inertia Decreases Consumers’ Intention to Switch Video Streaming Services, North American Conference of the Association for Consumer Research 2022, 20-23 October, Denver.
Bermes, A., Hartmann, M., Noffke, C., Kenning, P. (2021): Exploring Consumers’ Discontinuous Self-Disclosure from a Transactional Stress Perspective – The Case of Social Networking Sites, North American Conference of the Association for Consumer Research 2021, 28-31 October, Seattle.
Hartmann, M., Bermes, A., Kenning, P. (2021): A Look on the Bright Side: Understanding How Consumer Anonymity Fosters Trust and Satisfaction in Privacy-Enhancing Technologies, North American Conference of the Association for Consumer Research 2021, 28-31 October, Seattle.
Bermes, A., Zimmermann-Janssen, V. E. M (2021): Lust und Frust des Social-Media-Konsums: Über Verbraucher-Resilienz und deren Bedeutung für das "Social Dilemma", Online-Workshops Verbraucherforschung vom Kompetenzzentrum Verbraucherforschung NRW, 30. August.
Bermes, A., Hubert, M., Eberhardt, T. (2021): Bounce Back and Don't Let Go: The Mitigating Effect of Users’ SNS Resilience on SNS Exhaustion and Discontinuous Usage Intention. 29th European Conference on Information Systems (ECIS), 14-16 June, Marrackech.
Bermes, A., Gromek, C.-L. (2021): Don't Want It Anymore? Resilience as a Shield Against Social Media-Induced Overloads, 16th International Conference on Wirtschaftsinformatik, 9-11 March, Essen.
Bermes, A. (2021): Cure or Curse? Exploring the Dark Side of Social Media Amidst the COVID-19 Pandemic (and Beyond) and How Consumer's Resilience Can Mitigate Its Effects, 2021 AMA Winter Academic Conference, 19-21 February, St. Pete Beach, FL.
Bermes, A., Maleev, N., Kenning, P. (2020): Stop It! Consumer Resilience as a Buffer Against Psychological Conflicts in the Digital Age, North American Conference of the Association for Consumer Research 2020, 1-4 October, Paris.
Bermes, A., Hartmann, M., Kenning, P. (2020): Feeling Pressured to Disclose Personal Information? Understanding The Role of Social Pressure on Consumers’ Information Disclosure Intention, North American Conference of the Association for Consumer Research 2020, 1-4 October, Paris.
Bermes, A. (2020): Stop It! Consumer Resilience as a Buffer Against Daily Stressors Accompanying COVID-19, 23rd International Conference for Multidisciplinary Studies: “Resilience for Survival”, 30-31 July, Cambridge, UK.
Bermes, A., Hartmann, M., Danckwerts, S. (2020): Crossing The Line Between Cool and Creepy – Non-Linearity of Personalization in Online Retailing, The 49th Annual Conference of The European Marketing Academy, 26-29 May, Budapest.
Hartmann, M., Bermes, A., Pfaff, A. (2020): Je mehr, desto besser? Nichtlinearität im Kontext des Personalisierungs-Paradoxons im Online-Handel, 82. Jahrestagung des Verbandes der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft e.V. (VHB), 17.-20. März, Frankfurt.